Udział w projektach

Projekt “Bajki pomagajki” realizowany w zerówce i klasie I

Głównym celem projektu „Bajki pomagajki” jest  wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka budowanie wiary we własne umiejętności, kształtowanie poczucia pewności siebie, dostrzeganie odmienności i jej akceptacja, rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, współpracy w grupie, budowanie pozytywnej samooceny dziecka, nabywanie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji , wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób, kształtowanie umiejętności radzenia sobie sytuacjach trudnych, konfliktowych, dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka.

WRZESIEŃ – wiara we własne siły, lęk przed przedszkolem lub szkołą. Uczniowie zerówki wysłuchali bajki  „O Piesku Keczim” , uczniowie klasy I wysłuchali bajki  „O Małym misiu i jego przyjacielu króliczku”.

PAŹDZIERNIK – bezpieczeństwo w domu, lęk przed ciemnością. Uczniowie zerówki  wysłuchała bajki „Jak Bąbelek przestał się bać ciemności”,  a uczniowie klasy I o tym jak Czarnouszek przestał się bać ciemności.

LISTOPAD –rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych (kłótnia, agresja). Uczniowie zerówki wysłuchali bajki o Kocicy Złośnicy, a uczniowie klasy I bajki o Lwie Drapusiu.

Alfabet logopedyczny

Druga edycja projektu, którego celem jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy. Projekt realizowany jest w ramach profilaktyki logopedycznej. Podczas zajęć prowadzone są ćwiczenia:

• usprawniające aparat mowy i funkcje oddechowe;

• poszerzające słownik czynny i bierny;

• rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu;

• rozwijające słuch fonemowy oraz poczucie rytmu;

• doskonalenie percepcji, pamięci i wrażliwości słuchowe;

• podnoszące sprawność zakresie motoryki.

A jak arbuz

O jak odkryj obrazek

B jak bańki

G jak gimnastyka buzi i języka

N jak naśladuj mnie

C jak co słyszysz?

F jak fajna rakieta

E jak eliksir

 

Projekt “Witaminki” 

Druga edycja i kontynuacja realizowanego w ubiegłym roku projektu mającego na celu promowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Celem projektu jest zachęcanie dzieci do poznawania nowych smaków, spożywanie zróżnicowanych potraw bogatych w warzywa, zapoznawanie z wyglądem warzyw będących bohaterami projektu oraz ich wartościami odżywczymi. Dodatkowo dzieci wdrażane są do samodzielnego przygotowywania posiłków oraz wykonują zadania matematyczne, ruchowe, językowe i manualne.

Ziemniak Ziemowit

Kapusta Kama

Cukinia Celestyna

Czosnek Czarek

Por Przemek

 

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy” 2023/2024 (edycja IV)

IMG-20231001-WA0000

Uczniowie klasy 1 i “zerówki” Szkoły Podstawowej im. Jarosława Dąbrowskiego w Zrębicach od października rozpoczęli realizację zadań  z Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego
“Z kulturą mi do twarzy”.
Główne cele projektu to:
– promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno,
– rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką,
– współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym,
– wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm,
– kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych,
– kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku,
– zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie,
– współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.
Moduł I – W KRAINIE MUZ
Zadanie 1. “W magicznym świecie dźwięków” – poznawanie i granie na instrumentach muzycznych.

Zadanie 8. “Muzyka nie zna granic”

Zadanie 19. “Z wizytą w teatrze”- spektakl “Alicja w Krainie Czarów”.

Zadanie 14. “Śladami przeszłości” – wycieczka do Muzeum Regionalnego w Kamienicy Polskiej.

Zadanie 35. “Spotkanie z pisarzem” – wizyta Waldemara Cichonia, autora książek dla dzieci.

Zadanie 46. “Dzień Kropki”

Zadanie dla nauczyciela – Finał 44 Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Haliny Poświatowskiej.

 

Moduł II- TU JEST  MOJE MIEJSCE 

Zadanie 3. “Warsztaty ludowe” przeprowadzone przez Panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Zrębicach.

Zadanie 13. “Dzień wspomnień i zadumy”

30 października  uczniowie “zerówki” i klasy I zapalili znicze na grobie nieznanych żołnierzy na miejscowym cmentarzu.

Zadanie 16. “Do hymnu”-  akcji “Szkoła do hymnu “.

Zadanie 25. “Majowe święta” – zajęcia otwarte.

Zadanie 26. “Dzień Flagi”

 

Moduł III – Kocham, lubię, szanuję

Zadanie 3. “Siła bajek

Zadanie 23.  “Nie ma dzieci, są ludzie” – obchody Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka.

Zadanie 12.  “Kochamy babcie i dziadków” – Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka.

Zadanie 19. “Moja rodzina”

Zadanie 22. “Dzień Rodziny”

Moduł IV- Kultury Świata

Zadanie 23.  Bal w Disnaylandzie”

Zadanie 20. „Niezwykła sztuka origami”

Zadanie 2. Chińskie wachlarze

Zadanie 29. “W bocianim gnieździe”

Zadanie 10. “Zabawy z piłką”

Projekt edukacyjny promujący zdrowe nawyki

żywieniowe “Witaminki”

Wrzesień – Ogórek Olek

Wrzesień – Pomidor Pafnucy

Październik – Dynia Dana

Listopad – Burak Bruno

Grudzień – Cebula Celina

Styczeń – Brokuł Borys

Luty – Papryka Pola

Marzec – Szpinak Szymek

Kwiecień – Marchewka Maja

Maj – Groszek Gucio

Czerwiec – Rzodkiewka Renia

 

Projekt “Szkoła Patriotów”

Nasza Szkoła Podstawowa w Zrębicach przystąpiła do projektu „Szkoła Patriotów”.

Organizatorem projektu jest Śląski Kurator Oświaty. Jego celem jest przywracanie i podtrzymywanie pamięci o ważnych dla historii naszej Ojczyzny i regionu bohaterskich wydarzeniach, upowszechnienie wiedzy na temat miejsc, faktów i postaci związanych z walką o niepodległość, bohaterstwem i męczeństwem.

Jako przedmiot badawczy projektu wybraliśmy:

Cmentarz Parafialny w Zrębicach –groby czternastu polskich żołnierzy, poległych w czasie II wojny światowej w Zrębicach.

Cmentarz żołnierzy I wojny światowej. Na terenie wsi Zrębice przy drodze DK nr 46. Zrębice I znajduje się cmentarz ofiar I wojny światowej.

Drewniany kościół św. Idziego w Zrębicach.

Kapliczka św. Idziego. Między wsią Zrębice, a rezerwatem przyrody Sokole Góry. Obok kaplicy wytyczony jest niebieski Szlak Warowni Jurajskich.

Poznawanie historii należy zacząć od zaznajomienia się z  małą Ojczyzną. Dla dzieci ze szkoły to miejsca obok , których często mieszkają. Miejsca, które nasi mieszkańcy mijają niemal codziennie. Poznanie historii powstania kapliczek często owiane jest tajemnicą. Zwiedzanie wnętrza naszej kapliczki i rozpropagowanie wiedzy o tym zabytku będzie naszym celem. Będziemy współpracować z mieszkańcami, lokalną społecznością, Parafią. Szczególną uwagę zwrócimy na pielęgnowanie tradycji patriotycznych poprzez propagowanie wiedzy o ważnych wydarzeniach z regionu. Nasze działania będą rozwijać kreatywność, kształtować umiejętności uczniowskie w zakresie efektywnej współpracy w grupie.

Podsumowanie projektu:

Nasza szkoła pracowała metodą projektu kilka miesięcy. W tym czasie zrealizowaliśmy wiele działań, które założyliśmy we wstępnych celach. Działania polegały na pracy zespołowej wielu nauczycieli  różnych przedmiotów.

Harmonogram działań przedstawiał się następująco:

  1. XIII Powiatowy Konkurs Recytatorski pt.:” Świat wartości w literaturze”. Konkurs pod honorowym patronatem Burmistrz Miasta i Gminy Olsztyn- Tomasza Kucharskiego oraz Radnej Rady Powiatu- Moniki Kosielak. Obchody z Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”.
  2. Udział w VIII edycja Konkursu „Żołnierze Wyklęci. Niezłomni Bohaterowie” organizowany przez europoseł Jadwigę Wiśniewską.
  3. Akcja Żonkile 2023r. 80.rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

Muzeum Żydów Polskich w Warszawie POLIN. „Łączy nas pamięć”.

  1. Dzień Flagi.
  2. Akademia z okazji Konstytucji 3 Maja.
  3. III Szkolny Konkurs Historyczny „232.rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja”.
  4. Wycieczka na Jasną Górę.
  5. Akcja Stowarzyszenia „Dajemy Radę”.
  6. III Powiatowy Konkurs Historyczno-Literacki pt.: „Na skrzydłach wolności” pod patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Olsztyn i Radnej Rady Powiatu.
  7. Wycieczka szkolna do Warszawy.
  8. I Szkolny Konkurs Geograficzny „Flagi Państw Europy”, „Flagi Państw Świata”.
  9. Opis miejsca pamięci. Cmentarz parafialny – mapa kartograficzna miejsca pamięci.
  10. Rajd Dróżkami Św. Idziego w ramach obchodów Europejskich Dni Dziedzictwa.
  11. Narodowe Czytanie pod patronatem Pary Prezydenckiej.
  12. Akademia z okazji 84.rocznicy wybuchu II wojny światowej.
  13. XI Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii”
  14. Wycieczka do Gliwic – Kolejkowo.
  15. Warsztaty edukacyjne „Nawłociowa Pasieka”
  16. Akcja „Sprzątamy dla Polski” Wydarzenie odbywa się pod honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego i Ministra Edukacji i Nauki.
  17. „Galopem do patriotyzmu”.
  18. Tabliczka mnożenia. Obliczenia tworzą hasła wpisane w projekt.
  19. Ogólnopolska akcja BohaterON- włącz historię!
  20. Udział dzieci i nauczycieli w promocji książki pana Marka Romańskiego –„ZRĘBICE, SZKICE Z DZIEJÓW PARAFII I MIEJSCOWOŚCI.
  21. Edukacyjna gra (planszowa) „Poznaj swój region”. Rys historyczny.

Wszystkie wyżej wymienione działania zrealizowano. Każde z nich propagowało idee patriotyczne w szerokim zakresie. Uczniowie angażowali się w konkursy, akcje społeczne, wydarzenia szkolne, których celem było krzewienie patriotyzmu i kształtowanie właściwej postawy obywatelskiej. Działania te zostały upublicznione za pośrednictwem strony internetowej szkoły oraz szkolnego Facebooka.

Opracowanie

Koordynatorzy szkolni:

mgr Anna Zarzycka-Tomalska

mgr Monika Hobot

 

Projekt „Szkoła Patriotów”

II. Opieka nad żyjącymi uczestnikami wydarzeń historycznych oraz wybranymi miejscami pamięci oraz ich bohaterami.

 

Praca metodą projektu uwzględniała wiele czynników patriotycznych realizowanych w różny sposób z wykorzystaniem wielu ciekawych pomysłów.  W projekcie zaznaczyłyśmy, że poświęcimy czas cmentarzowi parafialnemu w Zrębicach ze względu na jego bogatą i ciekawą historię. Dzieci wzbogacały wiedzę na temat tego miejsca, która sięga XIX w. Gromadziły wiedzę o pierwszym miejscu parafialnego pochówku, które jak się okazało znajdowało się przy kościele, a także we wnętrzu kościoła pod jego posadzką.  Dopiero 20 lipca 1868 r. Dozór Kościelny Parafii Zrębice w składzie: Maciej Zębik – prezes, Jakub Dzierżyk, Jan Martałek, Andrzej Adamowski – członkowie, poprosił biskupa o upoważnienie dla dziekana będzińskiego do poświęcenia nowego cmentarza. Celem projektu oprócz pogłębiania wiedzy o cmentarzu, grobach poległych żołnierzy była opieka nad nim. Piecza codzienna nad cmentarzem spoczywa na księdzu proboszczu, który od wielu lat opiekuje się tym terenem wraz z dziećmi naszej szkoły. Bezpośrednia opieka nad miejscem pochówku w miesiącach jesiennych spoczywa na szkole. Wówczas młodzież zapala znicze nad mogiłą 14 polskich  żołnierzy 7. Dywizji Piechoty poległych w okolicach Zrębic we wrześniu 1939 roku. Zgodnie z wieloletnią tradycją nasza szkoła uczestniczy w akcji „Szkoła pamięta”. Wszystkie klasy przed uroczystością  „Wszystkich Świętych”, w ramach godzin z wychowawcą biorą czynny udział w porządkowaniu grobów żołnierzy i pochówku miejscowego, dawnego proboszcza. Dzieci czyszczą groby, myją płyty, wyrywają chwasty wokół nagrobków, a następnie zapalają znicze  ozdobione biało- czerwoną flagą z dołączoną,  zalaminowaną kartką, na której widnieje napis: „Pamiętamy… Szkoła Podstawowa im. Jarosława Dąbrowskiego w Zrębicach”.  Podczas tych „ odwiedzin” odbywają się także żywe lekcje historii i języka polskiego dotyczące historii cmentarza, poległych bohaterów, roli, jaką odegrali w budowaniu wolnej i niepodległej Polski ( lekcje patriotyzmu).Oprócz tego,  podczas porządkowania cmentarza dzieci opiekują się także pozostałymi, opuszczonymi mogiłami, stawiając symboliczne światło pamięci.

W ramach projektu klasa ósma, jako najstarsza wykonywała plakaty przedstawiające cmentarz, jego mapę, wizerunek dawny i obecny. Była to okazja do poznawania historii tego miejsca i poległych bohaterów wojennych. Dzieci przygotowały gazetkę na korytarzu szkolnym ze swoimi pracami, robiły samodzielnie zdjęcia obiektu. W proces ten zostali zaangażowani także  uczniowie z Ukrainy, którzy chętnie pomagali swoim polskim kolegom.

Projekt pogłębił wiedzę o parafialnym miejscu pamięci, służył integracji, rozbudzaniu świadomości patriotycznej i kształtowaniu w młodych ludziach poczucia odpowiedzialności za miejsca pamięci narodowej.

Koordynatorzy szkolni:

mgr Anna Zarzycka-Tomalska

mgr Monika Hobot

Projekt „Nie chciejcie Ojczyzny, która Was nic nie kosztuje”

Projekt ma charakter edukacyjny a jego celem jest dotarcie, zwłaszcza do młodych, z przekazem o wydarzeniach z czasów zaborów i roku 1918 a także o jasnogórskim bohaterze narodowym kpt. Arturze Wiśniewskim. Działania podejmują głównie delegatura w Częstochowie Kuratorium Oświaty w Katowicach i Kat. Stow. Civitas Christiana w Częstochowie.
Kumulacją wydarzeń będzie 4. listopada – podkreśla Alicja Janowska dyrektor delegatury: „Na Jasnej Górze flaga biało-czerwona zawisła 4 listopada a dopiero w całej Polsce 11 listopada i chcemy pokazać, że tu właściwie 4 listopada 1918 r. rozpoczęliśmy już świętowanie wolnej Ojczyzny, tu w sercu Polski”.

Działania projektowe związane ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości rozpoczęły się już kilka miesięcy temu. 4 listopada na Jasnej Górze odbędzie wielka narodowa modlitwa dziękczynna i piknik patriotyczny. Nie zabraknie wspólnych śpiewów przy ognisku i rekonstrukcji wydarzeń z 1918 r.

Projekt zyskał wsparcie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.

Dnia 18 września 2018 roku w Sali św. Jana Pawła II na Jasnej Górze odbyła się konferencja w ramach projektu „Nie chciejcie Ojczyzny, która Was nic nie kosztuje”.

Projekt rozpoczął się 24 kwietnia 2018 roku a zakończy się  4 listopada 2018 roku. Nasza szkoła bierze czynny udział ww. projekcie. Wykonaliśmy już część zadań. Kolejnym zadaniem był udział w konferencji. W uroczystości wzięli udział: poseł na Sejm RP mgr Lidia Burzyńska, mgr Urszula Bauer, Śląski Kurator Oświaty, dr Sławomir Maślikowski, ojciec prof. Eustachy Rakoczy, jasnogórski kapelan Żołnierzy Niepodległości i zaproszeni goście. Projekt został objęty Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości. Prezydent specjalnie na tę okoliczność przygotował list, który wręczono pani mgr Urszuli Bauer.

Pani mgr Urszula Bauer w swoim wystąpieniu podkreśliła, jak ogromne znaczenie ma niepodległość w XXI wieku. Żyjemy w roku 2018, w roku szczególnym, w roku w którym obchodzimy 100-lecie Odzyskania Niepodległości.  Rok szkolny 2017/2018 był rokiem „Dla Niepodległej”. Natomiast rok szkolny 2018/2019 jest rokiem „Niepodległej”.

Pani mgr Lidia Burzyńska poseł na Sejm RP w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na to, iż tak dużo szkół i przedszkoli bierze udział w projekcie. Ważne jest byśmy wszyscy zrozumieli co to jest niepodległość.

Dr Sławomir Maślikowski przybliżył nam historię dotyczącą odzyskania niepodległości przez Jasną Górę. Wskazał na znaczącą rolę duchownych w jej odzyskaniu. Jasna Góra odzyskała niepodległość 4 listopada 1918 roku.

Ojciec prof. Eustachy Rakoczy, jasnogórski kapelan Żołnierzy Niepodległości zapoznał nas z bohaterami walczącymi o niepodległość. Szczególną uwagę zwrócił na postać kpt. Artura Wiśniewskiego, legionistę I Brygady Legionów Polskich, Żołnierza Niepodległości. 4 listopada 1918 roku przejął Jasną Górę z rąk austriackich zaborców. Tym samym Jasna Góra, jako pierwsza, stała się „skrawkiem” wolnej Ojczyzny, której niepodległość ogłoszono dopiero 11 listopada.

Podsumowując konferencję można powiedzieć, że obchody 100-lecia Odzyskania Niepodległości stanowią doskonałą okazję nie tylko do zapoznania z tą kartą naszej historii społeczności lokalnej, zwłaszcza uczniów, ale także do upowszechniania i zrozumienia wagi tego wydarzenia.

Na zakończenie uroczystości otrzymaliśmy trzy maciejówki. Maciejówka to nakrycie głowy noszone przez legionistów. Naszym zadaniem będzie ich ozdobienie. Ozdoby mogą być wykonane w dowolnej technice i stylu oraz kolorystyce (np. kwiaty, hafty, aplikacje itp.). Maciejówka przede wszystkim ma być inspiracją do tworzenia jej nowoczesnych form. Zadanie to wykonamy w październiku. Wtedy, też zostaną przeprowadzone lekcje historii w klasach V-VI. Tematem zajęć będzie „Niepodległość narodziła się na Jasnej Górze”.

 

WSL liderem w efektywnym kształceniu nauczycieli

Celem głównym projektu jest wypracowanie, w terminie od 1.01.2011 – 31.08.2014, nowego systemu organizowania i realizacji praktyk pedagogicznych zawodowych dla studentów WSL kierunków: pedagogika oraz filologia: w zakresie języka angielskiego i niemieckiego, umożliwiającego poprawę jakości przygotowania studenta do wykonywania zawodu nauczyciela i nauczyciela wychowawcy oraz podniesienie wiedzy i kompetencji kadry pedagogicznej placówek podległych Gminie Olsztyn i miastu Częstochowa. Projekt zakłada dwutorowy przebieg praktyk w rozróżnieniu na praktyki psychologiczno-p edagogiczne i dydaktyczne.

Pierwszy rodzaj praktyk zapoznać ma przyszłych nauczycieli z całym obszarem pracy nauczyciela-wychowawcy, wyposażyć studenta w wiedzę i praktyczne umiejętności skutecznego pełnienia roli wychowawcy na różnych poziomach edukacyjnych – a w szczególności pokazać, jak budować zgrany zespół klasowy, jakie działania wychowawcze wspierają pozytywną postawę ucznia wobec szkoły, co pobudza kreatywność i samodzielne podejmowanie zadań przez uczniów, jak właściwie postępować w sytuacjach konfliktowych w klasie, jakie metody działania stosować w pracy z uczniem trudnym, lekceważącym obowiązki i niezdyscyplinowanym oraz jego rodzicami. W tym celu studenci Pedagogiki, Filologii Angielskiej, Filologii Germańskiej będą obserwować nauczycieli i współpracować z nimi na lekcjach wychowawczych i różnych lekcjach przedmiotowych (niekoniecznie językowych).

W ramach praktyk dydaktycznych przewidujemy m. in. modernizację polegającą na stworzeniu okazji do obserwacji większej liczby nauczycieli podczas pracy. Pozwoli to na zapoznanie studentów z różnymi stylami nauczania, doskonalenie warsztatu pracy przyszłego nauczyciela itd. Działanie takie pozwoli studentowi – przyszłemu nauczycielowi na rozpoznanie środowiska szkolnego pod indywidualną opieką ‘mistrza’. Do współpracy zaproszeni są nauczyciele z gminy Olsztyn i miasta Częstochowy, którzy posiadają co najmniej stopień  nauczyciela mianowanego oraz prowadzą w opinii szkolnego środowiska skuteczną praktykę wychowawczą. Zapewni to lepsze dostosowanie szkół do prowadzenia praktyk, logistyczny układ oraz kontrolę nad odbywanymi praktykami. Dodatkowo każdy nauczyciel i student zobowiązany będzie do szczegółowej analizy praktyk przy pomocy opracowanych narzędzi, której celem będzie poprawa skuteczności i efektywności praktyk. Modernizacja nadzoru pedagogicznego w przypadku opisywanego projektu odnosi się do opracowania i wdrożenia narzędzi służących wieloaspektowej ocenie prowadzonych praktyk oraz ścisłej współpracy pomiędzy uczelnią wyższą kształcącą przyszłych nauczycieli, a szkołą będącą potencjalnym miejscem pracy. Projekt zakłada również wykorzystanie nowoczesnych metod nauczania wspieranych nowoczesnymi technologiami m.in. platformy Moodle, tablic multimedialnych oraz zajęć laboratoryjnych.