Projekt “Bajki pomagajki” realizowany w zerówce i klasie I
Głównym celem projektu „Bajki pomagajki” jest wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka budowanie wiary we własne umiejętności, kształtowanie poczucia pewności siebie, dostrzeganie odmienności i jej akceptacja, rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, współpracy w grupie, budowanie pozytywnej samooceny dziecka, nabywanie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji , wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób, kształtowanie umiejętności radzenia sobie sytuacjach trudnych, konfliktowych, dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka.
WRZESIEŃ – wiara we własne siły, lęk przed przedszkolem lub szkołą. Uczniowie zerówki wysłuchali bajki „O Piesku Keczim” , uczniowie klasy I wysłuchali bajki „O Małym misiu i jego przyjacielu króliczku”.
PAŹDZIERNIK – bezpieczeństwo w domu, lęk przed ciemnością. Uczniowie zerówki wysłuchała bajki „Jak Bąbelek przestał się bać ciemności”, a uczniowie klasy I o tym jak Czarnouszek przestał się bać ciemności.
LISTOPAD –rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych (kłótnia, agresja). Uczniowie zerówki wysłuchali bajki o Kocicy Złośnicy, a uczniowie klasy I bajki o Lwie Drapusiu.
Alfabet logopedyczny
Druga edycja projektu, którego celem jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy. Projekt realizowany jest w ramach profilaktyki logopedycznej. Podczas zajęć prowadzone są ćwiczenia:
• usprawniające aparat mowy i funkcje oddechowe;
• poszerzające słownik czynny i bierny;
• rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu;
• rozwijające słuch fonemowy oraz poczucie rytmu;
• doskonalenie percepcji, pamięci i wrażliwości słuchowe;
• podnoszące sprawność zakresie motoryki.
A jak arbuz
O jak odkryj obrazek
B jak bańki
G jak gimnastyka buzi i języka
N jak naśladuj mnie
C jak co słyszysz?
F jak fajna rakieta
E jak eliksir
Projekt “Witaminki”
Druga edycja i kontynuacja realizowanego w ubiegłym roku projektu mającego na celu promowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Celem projektu jest zachęcanie dzieci do poznawania nowych smaków, spożywanie zróżnicowanych potraw bogatych w warzywa, zapoznawanie z wyglądem warzyw będących bohaterami projektu oraz ich wartościami odżywczymi. Dodatkowo dzieci wdrażane są do samodzielnego przygotowywania posiłków oraz wykonują zadania matematyczne, ruchowe, językowe i manualne.
Ziemniak Ziemowit
Kapusta Kama
Cukinia Celestyna
Czosnek Czarek
Por Przemek
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy” 2023/2024 (edycja IV)
“Z kulturą mi do twarzy”.
Zadanie 8. “Muzyka nie zna granic”
Zadanie 14. “Śladami przeszłości” – wycieczka do Muzeum Regionalnego w Kamienicy Polskiej.
Zadanie 35. “Spotkanie z pisarzem” – wizyta Waldemara Cichonia, autora książek dla dzieci.
Zadanie 46. “Dzień Kropki”
Zadanie dla nauczyciela – Finał 44 Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Haliny Poświatowskiej.
Moduł II- TU JEST MOJE MIEJSCE
Zadanie 3. “Warsztaty ludowe” przeprowadzone przez Panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Zrębicach.
Zadanie 13. “Dzień wspomnień i zadumy”
30 października uczniowie “zerówki” i klasy I zapalili znicze na grobie nieznanych żołnierzy na miejscowym cmentarzu.
Zadanie 16. “Do hymnu”- akcji “Szkoła do hymnu “.
Zadanie 25. “Majowe święta” – zajęcia otwarte.
Zadanie 26. “Dzień Flagi”
Moduł III – Kocham, lubię, szanuję
Zadanie 3. “Siła bajek
Zadanie 23. “Nie ma dzieci, są ludzie” – obchody Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka.
Zadanie 12. “Kochamy babcie i dziadków” – Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Zadanie 19. “Moja rodzina”
Zadanie 22. “Dzień Rodziny”
Moduł IV- Kultury Świata
Zadanie 23. Bal w Disnaylandzie”
Zadanie 20. „Niezwykła sztuka origami”
Zadanie 2. Chińskie wachlarze
Zadanie 29. “W bocianim gnieździe”
Zadanie 10. “Zabawy z piłką”
Projekt edukacyjny promujący zdrowe nawyki
żywieniowe “Witaminki”
Wrzesień – Ogórek Olek
Wrzesień – Pomidor Pafnucy
Październik – Dynia Dana
Listopad – Burak Bruno
Grudzień – Cebula Celina
Styczeń – Brokuł Borys
Luty – Papryka Pola
Marzec – Szpinak Szymek
Kwiecień – Marchewka Maja
Maj – Groszek Gucio
Czerwiec – Rzodkiewka Renia
Projekt “Szkoła Patriotów”
Nasza Szkoła Podstawowa w Zrębicach przystąpiła do projektu „Szkoła Patriotów”.
Organizatorem projektu jest Śląski Kurator Oświaty. Jego celem jest przywracanie i podtrzymywanie pamięci o ważnych dla historii naszej Ojczyzny i regionu bohaterskich wydarzeniach, upowszechnienie wiedzy na temat miejsc, faktów i postaci związanych z walką o niepodległość, bohaterstwem i męczeństwem.
Jako przedmiot badawczy projektu wybraliśmy:
Cmentarz Parafialny w Zrębicach –groby czternastu polskich żołnierzy, poległych w czasie II wojny światowej w Zrębicach.
Cmentarz żołnierzy I wojny światowej. Na terenie wsi Zrębice przy drodze DK nr 46. Zrębice I znajduje się cmentarz ofiar I wojny światowej.
Drewniany kościół św. Idziego w Zrębicach.
Kapliczka św. Idziego. Między wsią Zrębice, a rezerwatem przyrody Sokole Góry. Obok kaplicy wytyczony jest niebieski Szlak Warowni Jurajskich.
Poznawanie historii należy zacząć od zaznajomienia się z małą Ojczyzną. Dla dzieci ze szkoły to miejsca obok , których często mieszkają. Miejsca, które nasi mieszkańcy mijają niemal codziennie. Poznanie historii powstania kapliczek często owiane jest tajemnicą. Zwiedzanie wnętrza naszej kapliczki i rozpropagowanie wiedzy o tym zabytku będzie naszym celem. Będziemy współpracować z mieszkańcami, lokalną społecznością, Parafią. Szczególną uwagę zwrócimy na pielęgnowanie tradycji patriotycznych poprzez propagowanie wiedzy o ważnych wydarzeniach z regionu. Nasze działania będą rozwijać kreatywność, kształtować umiejętności uczniowskie w zakresie efektywnej współpracy w grupie.
Podsumowanie projektu:
Nasza szkoła pracowała metodą projektu kilka miesięcy. W tym czasie zrealizowaliśmy wiele działań, które założyliśmy we wstępnych celach. Działania polegały na pracy zespołowej wielu nauczycieli różnych przedmiotów.
Harmonogram działań przedstawiał się następująco:
- XIII Powiatowy Konkurs Recytatorski pt.:” Świat wartości w literaturze”. Konkurs pod honorowym patronatem Burmistrz Miasta i Gminy Olsztyn- Tomasza Kucharskiego oraz Radnej Rady Powiatu- Moniki Kosielak. Obchody z Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”.
- Udział w VIII edycja Konkursu „Żołnierze Wyklęci. Niezłomni Bohaterowie” organizowany przez europoseł Jadwigę Wiśniewską.
- Akcja Żonkile 2023r. 80.rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.
Muzeum Żydów Polskich w Warszawie POLIN. „Łączy nas pamięć”.
- Dzień Flagi.
- Akademia z okazji Konstytucji 3 Maja.
- III Szkolny Konkurs Historyczny „232.rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja”.
- Wycieczka na Jasną Górę.
- Akcja Stowarzyszenia „Dajemy Radę”.
- III Powiatowy Konkurs Historyczno-Literacki pt.: „Na skrzydłach wolności” pod patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Olsztyn i Radnej Rady Powiatu.
- Wycieczka szkolna do Warszawy.
- I Szkolny Konkurs Geograficzny „Flagi Państw Europy”, „Flagi Państw Świata”.
- Opis miejsca pamięci. Cmentarz parafialny – mapa kartograficzna miejsca pamięci.
- Rajd Dróżkami Św. Idziego w ramach obchodów Europejskich Dni Dziedzictwa.
- Narodowe Czytanie pod patronatem Pary Prezydenckiej.
- Akademia z okazji 84.rocznicy wybuchu II wojny światowej.
- XI Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii”
- Wycieczka do Gliwic – Kolejkowo.
- Warsztaty edukacyjne „Nawłociowa Pasieka”
- Akcja „Sprzątamy dla Polski” Wydarzenie odbywa się pod honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego i Ministra Edukacji i Nauki.
- „Galopem do patriotyzmu”.
- Tabliczka mnożenia. Obliczenia tworzą hasła wpisane w projekt.
- Ogólnopolska akcja BohaterON- włącz historię!
- Udział dzieci i nauczycieli w promocji książki pana Marka Romańskiego –„ZRĘBICE, SZKICE Z DZIEJÓW PARAFII I MIEJSCOWOŚCI.
- Edukacyjna gra (planszowa) „Poznaj swój region”. Rys historyczny.
Wszystkie wyżej wymienione działania zrealizowano. Każde z nich propagowało idee patriotyczne w szerokim zakresie. Uczniowie angażowali się w konkursy, akcje społeczne, wydarzenia szkolne, których celem było krzewienie patriotyzmu i kształtowanie właściwej postawy obywatelskiej. Działania te zostały upublicznione za pośrednictwem strony internetowej szkoły oraz szkolnego Facebooka.
Opracowanie
Koordynatorzy szkolni:
mgr Anna Zarzycka-Tomalska
mgr Monika Hobot
Projekt „Szkoła Patriotów”
II. Opieka nad żyjącymi uczestnikami wydarzeń historycznych oraz wybranymi miejscami pamięci oraz ich bohaterami.
Praca metodą projektu uwzględniała wiele czynników patriotycznych realizowanych w różny sposób z wykorzystaniem wielu ciekawych pomysłów. W projekcie zaznaczyłyśmy, że poświęcimy czas cmentarzowi parafialnemu w Zrębicach ze względu na jego bogatą i ciekawą historię. Dzieci wzbogacały wiedzę na temat tego miejsca, która sięga XIX w. Gromadziły wiedzę o pierwszym miejscu parafialnego pochówku, które jak się okazało znajdowało się przy kościele, a także we wnętrzu kościoła pod jego posadzką. Dopiero 20 lipca 1868 r. Dozór Kościelny Parafii Zrębice w składzie: Maciej Zębik – prezes, Jakub Dzierżyk, Jan Martałek, Andrzej Adamowski – członkowie, poprosił biskupa o upoważnienie dla dziekana będzińskiego do poświęcenia nowego cmentarza. Celem projektu oprócz pogłębiania wiedzy o cmentarzu, grobach poległych żołnierzy była opieka nad nim. Piecza codzienna nad cmentarzem spoczywa na księdzu proboszczu, który od wielu lat opiekuje się tym terenem wraz z dziećmi naszej szkoły. Bezpośrednia opieka nad miejscem pochówku w miesiącach jesiennych spoczywa na szkole. Wówczas młodzież zapala znicze nad mogiłą 14 polskich żołnierzy 7. Dywizji Piechoty poległych w okolicach Zrębic we wrześniu 1939 roku. Zgodnie z wieloletnią tradycją nasza szkoła uczestniczy w akcji „Szkoła pamięta”. Wszystkie klasy przed uroczystością „Wszystkich Świętych”, w ramach godzin z wychowawcą biorą czynny udział w porządkowaniu grobów żołnierzy i pochówku miejscowego, dawnego proboszcza. Dzieci czyszczą groby, myją płyty, wyrywają chwasty wokół nagrobków, a następnie zapalają znicze ozdobione biało- czerwoną flagą z dołączoną, zalaminowaną kartką, na której widnieje napis: „Pamiętamy… Szkoła Podstawowa im. Jarosława Dąbrowskiego w Zrębicach”. Podczas tych „ odwiedzin” odbywają się także żywe lekcje historii i języka polskiego dotyczące historii cmentarza, poległych bohaterów, roli, jaką odegrali w budowaniu wolnej i niepodległej Polski ( lekcje patriotyzmu).Oprócz tego, podczas porządkowania cmentarza dzieci opiekują się także pozostałymi, opuszczonymi mogiłami, stawiając symboliczne światło pamięci.
W ramach projektu klasa ósma, jako najstarsza wykonywała plakaty przedstawiające cmentarz, jego mapę, wizerunek dawny i obecny. Była to okazja do poznawania historii tego miejsca i poległych bohaterów wojennych. Dzieci przygotowały gazetkę na korytarzu szkolnym ze swoimi pracami, robiły samodzielnie zdjęcia obiektu. W proces ten zostali zaangażowani także uczniowie z Ukrainy, którzy chętnie pomagali swoim polskim kolegom.
Projekt pogłębił wiedzę o parafialnym miejscu pamięci, służył integracji, rozbudzaniu świadomości patriotycznej i kształtowaniu w młodych ludziach poczucia odpowiedzialności za miejsca pamięci narodowej.
Koordynatorzy szkolni:
mgr Anna Zarzycka-Tomalska
mgr Monika Hobot
Projekt „Nie chciejcie Ojczyzny, która Was nic nie kosztuje”
Projekt ma charakter edukacyjny a jego celem jest dotarcie, zwłaszcza do młodych, z przekazem o wydarzeniach z czasów zaborów i roku 1918 a także o jasnogórskim bohaterze narodowym kpt. Arturze Wiśniewskim. Działania podejmują głównie delegatura w Częstochowie Kuratorium Oświaty w Katowicach i Kat. Stow. Civitas Christiana w Częstochowie.
Kumulacją wydarzeń będzie 4. listopada – podkreśla Alicja Janowska dyrektor delegatury: „Na Jasnej Górze flaga biało-czerwona zawisła 4 listopada a dopiero w całej Polsce 11 listopada i chcemy pokazać, że tu właściwie 4 listopada 1918 r. rozpoczęliśmy już świętowanie wolnej Ojczyzny, tu w sercu Polski”.
Działania projektowe związane ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości rozpoczęły się już kilka miesięcy temu. 4 listopada na Jasnej Górze odbędzie wielka narodowa modlitwa dziękczynna i piknik patriotyczny. Nie zabraknie wspólnych śpiewów przy ognisku i rekonstrukcji wydarzeń z 1918 r.
Projekt zyskał wsparcie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.
Dnia 18 września 2018 roku w Sali św. Jana Pawła II na Jasnej Górze odbyła się konferencja w ramach projektu „Nie chciejcie Ojczyzny, która Was nic nie kosztuje”.
Projekt rozpoczął się 24 kwietnia 2018 roku a zakończy się 4 listopada 2018 roku. Nasza szkoła bierze czynny udział ww. projekcie. Wykonaliśmy już część zadań. Kolejnym zadaniem był udział w konferencji. W uroczystości wzięli udział: poseł na Sejm RP mgr Lidia Burzyńska, mgr Urszula Bauer, Śląski Kurator Oświaty, dr Sławomir Maślikowski, ojciec prof. Eustachy Rakoczy, jasnogórski kapelan Żołnierzy Niepodległości i zaproszeni goście. Projekt został objęty Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości. Prezydent specjalnie na tę okoliczność przygotował list, który wręczono pani mgr Urszuli Bauer.
Pani mgr Urszula Bauer w swoim wystąpieniu podkreśliła, jak ogromne znaczenie ma niepodległość w XXI wieku. Żyjemy w roku 2018, w roku szczególnym, w roku w którym obchodzimy 100-lecie Odzyskania Niepodległości. Rok szkolny 2017/2018 był rokiem „Dla Niepodległej”. Natomiast rok szkolny 2018/2019 jest rokiem „Niepodległej”.
Pani mgr Lidia Burzyńska poseł na Sejm RP w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na to, iż tak dużo szkół i przedszkoli bierze udział w projekcie. Ważne jest byśmy wszyscy zrozumieli co to jest niepodległość.
Dr Sławomir Maślikowski przybliżył nam historię dotyczącą odzyskania niepodległości przez Jasną Górę. Wskazał na znaczącą rolę duchownych w jej odzyskaniu. Jasna Góra odzyskała niepodległość 4 listopada 1918 roku.
Ojciec prof. Eustachy Rakoczy, jasnogórski kapelan Żołnierzy Niepodległości zapoznał nas z bohaterami walczącymi o niepodległość. Szczególną uwagę zwrócił na postać kpt. Artura Wiśniewskiego, legionistę I Brygady Legionów Polskich, Żołnierza Niepodległości. 4 listopada 1918 roku przejął Jasną Górę z rąk austriackich zaborców. Tym samym Jasna Góra, jako pierwsza, stała się „skrawkiem” wolnej Ojczyzny, której niepodległość ogłoszono dopiero 11 listopada.
Podsumowując konferencję można powiedzieć, że obchody 100-lecia Odzyskania Niepodległości stanowią doskonałą okazję nie tylko do zapoznania z tą kartą naszej historii społeczności lokalnej, zwłaszcza uczniów, ale także do upowszechniania i zrozumienia wagi tego wydarzenia.
Na zakończenie uroczystości otrzymaliśmy trzy maciejówki. Maciejówka to nakrycie głowy noszone przez legionistów. Naszym zadaniem będzie ich ozdobienie. Ozdoby mogą być wykonane w dowolnej technice i stylu oraz kolorystyce (np. kwiaty, hafty, aplikacje itp.). Maciejówka przede wszystkim ma być inspiracją do tworzenia jej nowoczesnych form. Zadanie to wykonamy w październiku. Wtedy, też zostaną przeprowadzone lekcje historii w klasach V-VI. Tematem zajęć będzie „Niepodległość narodziła się na Jasnej Górze”.
WSL liderem w efektywnym kształceniu nauczycieli
Celem głównym projektu jest wypracowanie, w terminie od 1.01.2011 – 31.08.2014, nowego systemu organizowania i realizacji praktyk pedagogicznych zawodowych dla studentów WSL kierunków: pedagogika oraz filologia: w zakresie języka angielskiego i niemieckiego, umożliwiającego poprawę jakości przygotowania studenta do wykonywania zawodu nauczyciela i nauczyciela wychowawcy oraz podniesienie wiedzy i kompetencji kadry pedagogicznej placówek podległych Gminie Olsztyn i miastu Częstochowa. Projekt zakłada dwutorowy przebieg praktyk w rozróżnieniu na praktyki psychologiczno-p edagogiczne i dydaktyczne.
Pierwszy rodzaj praktyk zapoznać ma przyszłych nauczycieli z całym obszarem pracy nauczyciela-wychowawcy, wyposażyć studenta w wiedzę i praktyczne umiejętności skutecznego pełnienia roli wychowawcy na różnych poziomach edukacyjnych – a w szczególności pokazać, jak budować zgrany zespół klasowy, jakie działania wychowawcze wspierają pozytywną postawę ucznia wobec szkoły, co pobudza kreatywność i samodzielne podejmowanie zadań przez uczniów, jak właściwie postępować w sytuacjach konfliktowych w klasie, jakie metody działania stosować w pracy z uczniem trudnym, lekceważącym obowiązki i niezdyscyplinowanym oraz jego rodzicami. W tym celu studenci Pedagogiki, Filologii Angielskiej, Filologii Germańskiej będą obserwować nauczycieli i współpracować z nimi na lekcjach wychowawczych i różnych lekcjach przedmiotowych (niekoniecznie językowych).
W ramach praktyk dydaktycznych przewidujemy m. in. modernizację polegającą na stworzeniu okazji do obserwacji większej liczby nauczycieli podczas pracy. Pozwoli to na zapoznanie studentów z różnymi stylami nauczania, doskonalenie warsztatu pracy przyszłego nauczyciela itd. Działanie takie pozwoli studentowi – przyszłemu nauczycielowi na rozpoznanie środowiska szkolnego pod indywidualną opieką ‘mistrza’. Do współpracy zaproszeni są nauczyciele z gminy Olsztyn i miasta Częstochowy, którzy posiadają co najmniej stopień nauczyciela mianowanego oraz prowadzą w opinii szkolnego środowiska skuteczną praktykę wychowawczą. Zapewni to lepsze dostosowanie szkół do prowadzenia praktyk, logistyczny układ oraz kontrolę nad odbywanymi praktykami. Dodatkowo każdy nauczyciel i student zobowiązany będzie do szczegółowej analizy praktyk przy pomocy opracowanych narzędzi, której celem będzie poprawa skuteczności i efektywności praktyk. Modernizacja nadzoru pedagogicznego w przypadku opisywanego projektu odnosi się do opracowania i wdrożenia narzędzi służących wieloaspektowej ocenie prowadzonych praktyk oraz ścisłej współpracy pomiędzy uczelnią wyższą kształcącą przyszłych nauczycieli, a szkołą będącą potencjalnym miejscem pracy. Projekt zakłada również wykorzystanie nowoczesnych metod nauczania wspieranych nowoczesnymi technologiami m.in. platformy Moodle, tablic multimedialnych oraz zajęć laboratoryjnych.