KSIĄŻKA DLA PRZEDSZKOLAKA
Projekt “Książka dla przedszkolaka” ma na celu podejmowanie działań promujących czytelnictwo wśród przedszkolaków.
Biblioteka królestwo książek
W krainie trzech świnek
W krainie smoków
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” edycja VI
ŚWIAT PEŁEN EMOCJI
Od 1 października 2024 roku uczniowie klas I, II i III ze Szkoły Podstawowej w Zrębicach przystąpili do Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”. Celem projektu jest rozbudzanie u uczniów aktywności literackiej, pogłębienie wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami, kształtowanie postaw empatii i samoakceptacji oraz integracja zespołów klasowych.
Zrealizowany został I moduł projektu: RADOŚĆ I SZCZĘŚCIE. Uczniowie przeczytali lektury: „Dzieci z Bullerbyn” i „Cukierku, ty łobuzie”. Na ich podstawie wykonali swoje pierwsze zadania: uzupełnili lekturniki i stworzyli klasową chmurkę Tosię. Wspólnie zaprojektowali i wykonali grę planszową na podstawie przeczytanej lektury. Zrobili kapsułę czasu, umieścili w niej rysunki i przedmioty związane z lekturą. Wykonali również zadania emocjonalne: stworzyli klasowy „Album radości” i „Drzewo radości”. Umieścili je w dostępnym dla wszystkich miejscu. Było to dla naszych uczniów miłe i ciekawe przeżycie rozwijające aktywność czytelniczą i umiejętność radzenia sobie z emocjami.
Koordynator projektu: Beata Florczyk
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „KLASA W TERENIE” II edycja
Projekt realizują uczniowie klasy I, II i III ze Szkoły Podstawowej w Zrębicach od września 2024 roku. Głównym celem projektu jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu. Zachęcenie nauczycieli i uczniów do „opuszczenia” swoich sal lekcyjnych i spędzenia czasu poza budynkiem szkoły.
Z przyjemnością uczniowie realizowali zadania projektowe. Rozpoczęli od spaceru po okolicy. Obserwowali ptactwo nad stawem, zabytkowy kościół św. Idziego i szlakiem turystycznym skierowali się do pobliskiego lasu szukając zmian zachodzących w przyrodzie jesienią. Z przedmiotów natury stworzyli przyrodnicze mandale. Podczas realizacji zajęć na świeżym powietrzu uczniowie czytali lekturę poza budynkiem szkolnym. Kolejnym zrealizowanym zadaniem było wyjście w ciekawe miejsce. Ten czas uczniowie spędzili na wycieczce do Gospodarstwa Edukacyjnego „Owocowa Przystań”. Brali udział w warsztatach edukacyjnych „Jesienny sad”.
Koordynator projektu: Beata Florczyk
Projekt “Bajki pomagajki” realizowany w zerówce i klasie I
Głównym celem projektu „Bajki pomagajki” jest wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka budowanie wiary we własne umiejętności, kształtowanie poczucia pewności siebie, dostrzeganie odmienności i jej akceptacja, rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, współpracy w grupie, budowanie pozytywnej samooceny dziecka, nabywanie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji , wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób, kształtowanie umiejętności radzenia sobie sytuacjach trudnych, konfliktowych, dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka.
WRZESIEŃ – wiara we własne siły, lęk przed przedszkolem lub szkołą. Uczniowie zerówki wysłuchali bajki „O Piesku Keczim” , uczniowie klasy I wysłuchali bajki „O Małym misiu i jego przyjacielu króliczku”.
PAŹDZIERNIK – bezpieczeństwo w domu, lęk przed ciemnością. Uczniowie zerówki wysłuchała bajki „Jak Bąbelek przestał się bać ciemności”, a uczniowie klasy I o tym jak Czarnouszek przestał się bać ciemności.
LISTOPAD –rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych (kłótnia, agresja). Uczniowie zerówki wysłuchali bajki o Kocicy Złośnicy, a uczniowie klasy I bajki o Lwie Drapusiu.
GRUDZIEŃ – Uczniowie zerówki wysłuchali bajki “Cicha myszka”, a uczniowie klasy 1 bajki “Sówka Kamila”.
STYCZEŃ – lęk przed straszydłami. Uczniowie klasy I wysłuchali “Bajki o Bubie i potworze z kąta”, a dzieci z zerówki “Bajki o dzielnym króliczku i potworze spod łóżka”.
LUTY- bajka o samodzielności “Niedźwiedzica troskliwa i mały niedźwiadek Bartek”.
MARZEC – lęk przed gryzoniami “Wielkie podróże kraba Adolfa” i “Przygody żółwia Huberta”.
Alfabet logopedyczny
Druga edycja projektu, którego celem jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy. Projekt realizowany jest w ramach profilaktyki logopedycznej. Podczas zajęć prowadzone są ćwiczenia:
• usprawniające aparat mowy i funkcje oddechowe;
• poszerzające słownik czynny i bierny;
• rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu;
• rozwijające słuch fonemowy oraz poczucie rytmu;
• doskonalenie percepcji, pamięci i wrażliwości słuchowe;
• podnoszące sprawność zakresie motoryki.
O jak odkryj obrazek
B jak bańki
G jak gimnastyka buzi i języka
A jak arbuz
N jak naśladuj mnie
C jak co słyszysz?
F jak fajna rakieta
E jak eliksir
I jak instrumenty
H jak hula hop
K jak kolorowa głowa
J jak jaki?, jaka?, jakie?
Ł jak łódka
P jak planszówka
S jak smok
Y jak Yeti
R jak różnicowanie
W jak własne zadanie
T jak tęcza
Projekt “Witaminki”
Druga edycja i kontynuacja realizowanego w ubiegłym roku projektu mającego na celu promowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Celem projektu jest zachęcanie dzieci do poznawania nowych smaków, spożywanie zróżnicowanych potraw bogatych w warzywa, zapoznawanie z wyglądem warzyw będących bohaterami projektu oraz ich wartościami odżywczymi. Dodatkowo dzieci wdrażane są do samodzielnego przygotowywania posiłków oraz wykonują zadania matematyczne, ruchowe, językowe i manualne.
Ziemniak Ziemowit
Kapusta Kama
Cukinia Celestyna
Czosnek Czarek
Por Przemek
Kalafior Kostek
Brukselka Blanka
Kalarepa Klara
Rzepa Rozalia
Fasola Filomena
Bakłażan Błażej
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy” 2023/2024 (edycja IV)
“Z kulturą mi do twarzy”.
Zadanie 8. “Muzyka nie zna granic”
Zadanie 14. “Śladami przeszłości” – wycieczka do Muzeum Regionalnego w Kamienicy Polskiej.
Zadanie 35. “Spotkanie z pisarzem” – wizyta Waldemara Cichonia, autora książek dla dzieci.
Zadanie 46. “Dzień Kropki”
Zadanie dla nauczyciela – Finał 44 Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Haliny Poświatowskiej.
Moduł II- TU JEST MOJE MIEJSCE
Zadanie 3. “Warsztaty ludowe” przeprowadzone przez Panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Zrębicach.
Zadanie 13. “Dzień wspomnień i zadumy”
30 października uczniowie “zerówki” i klasy I zapalili znicze na grobie nieznanych żołnierzy na miejscowym cmentarzu.
Zadanie 16. “Do hymnu”- akcji “Szkoła do hymnu “.
Zadanie 25. “Majowe święta” – zajęcia otwarte.
Zadanie 26. “Dzień Flagi”
Moduł III – Kocham, lubię, szanuję
Zadanie 3. “Siła bajek
Zadanie 23. “Nie ma dzieci, są ludzie” – obchody Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka.
Zadanie 12. “Kochamy babcie i dziadków” – Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Zadanie 19. “Moja rodzina”
Zadanie 22. “Dzień Rodziny”
Moduł IV- Kultury Świata
Zadanie 23. Bal w Disnaylandzie”
Zadanie 20. „Niezwykła sztuka origami”
Zadanie 2. Chińskie wachlarze
Zadanie 29. “W bocianim gnieździe”
Zadanie 10. “Zabawy z piłką”
Projekt edukacyjny promujący zdrowe nawyki
żywieniowe “Witaminki”
Wrzesień – Ogórek Olek
Wrzesień – Pomidor Pafnucy
Październik – Dynia Dana
Listopad – Burak Bruno
Grudzień – Cebula Celina
Styczeń – Brokuł Borys
Luty – Papryka Pola
Marzec – Szpinak Szymek
Kwiecień – Marchewka Maja
Maj – Groszek Gucio
Czerwiec – Rzodkiewka Renia
Projekt “Szkoła Patriotów”
Nasza Szkoła Podstawowa w Zrębicach przystąpiła do projektu „Szkoła Patriotów”.
Organizatorem projektu jest Śląski Kurator Oświaty. Jego celem jest przywracanie i podtrzymywanie pamięci o ważnych dla historii naszej Ojczyzny i regionu bohaterskich wydarzeniach, upowszechnienie wiedzy na temat miejsc, faktów i postaci związanych z walką o niepodległość, bohaterstwem i męczeństwem.
Jako przedmiot badawczy projektu wybraliśmy:
Cmentarz Parafialny w Zrębicach –groby czternastu polskich żołnierzy, poległych w czasie II wojny światowej w Zrębicach.
Cmentarz żołnierzy I wojny światowej. Na terenie wsi Zrębice przy drodze DK nr 46. Zrębice I znajduje się cmentarz ofiar I wojny światowej.
Drewniany kościół św. Idziego w Zrębicach.
Kapliczka św. Idziego. Między wsią Zrębice, a rezerwatem przyrody Sokole Góry. Obok kaplicy wytyczony jest niebieski Szlak Warowni Jurajskich.
Poznawanie historii należy zacząć od zaznajomienia się z małą Ojczyzną. Dla dzieci ze szkoły to miejsca obok , których często mieszkają. Miejsca, które nasi mieszkańcy mijają niemal codziennie. Poznanie historii powstania kapliczek często owiane jest tajemnicą. Zwiedzanie wnętrza naszej kapliczki i rozpropagowanie wiedzy o tym zabytku będzie naszym celem. Będziemy współpracować z mieszkańcami, lokalną społecznością, Parafią. Szczególną uwagę zwrócimy na pielęgnowanie tradycji patriotycznych poprzez propagowanie wiedzy o ważnych wydarzeniach z regionu. Nasze działania będą rozwijać kreatywność, kształtować umiejętności uczniowskie w zakresie efektywnej współpracy w grupie.
Podsumowanie projektu:
Nasza szkoła pracowała metodą projektu kilka miesięcy. W tym czasie zrealizowaliśmy wiele działań, które założyliśmy we wstępnych celach. Działania polegały na pracy zespołowej wielu nauczycieli różnych przedmiotów.
Harmonogram działań przedstawiał się następująco:
- XIII Powiatowy Konkurs Recytatorski pt.:” Świat wartości w literaturze”. Konkurs pod honorowym patronatem Burmistrz Miasta i Gminy Olsztyn- Tomasza Kucharskiego oraz Radnej Rady Powiatu- Moniki Kosielak. Obchody z Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”.
- Udział w VIII edycja Konkursu „Żołnierze Wyklęci. Niezłomni Bohaterowie” organizowany przez europoseł Jadwigę Wiśniewską.
- Akcja Żonkile 2023r. 80.rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.
Muzeum Żydów Polskich w Warszawie POLIN. „Łączy nas pamięć”.
- Dzień Flagi.
- Akademia z okazji Konstytucji 3 Maja.
- III Szkolny Konkurs Historyczny „232.rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja”.
- Wycieczka na Jasną Górę.
- Akcja Stowarzyszenia „Dajemy Radę”.
- III Powiatowy Konkurs Historyczno-Literacki pt.: „Na skrzydłach wolności” pod patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Olsztyn i Radnej Rady Powiatu.
- Wycieczka szkolna do Warszawy.
- I Szkolny Konkurs Geograficzny „Flagi Państw Europy”, „Flagi Państw Świata”.
- Opis miejsca pamięci. Cmentarz parafialny – mapa kartograficzna miejsca pamięci.
- Rajd Dróżkami Św. Idziego w ramach obchodów Europejskich Dni Dziedzictwa.
- Narodowe Czytanie pod patronatem Pary Prezydenckiej.
- Akademia z okazji 84.rocznicy wybuchu II wojny światowej.
- XI Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii”
- Wycieczka do Gliwic – Kolejkowo.
- Warsztaty edukacyjne „Nawłociowa Pasieka”
- Akcja „Sprzątamy dla Polski” Wydarzenie odbywa się pod honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego i Ministra Edukacji i Nauki.
- „Galopem do patriotyzmu”.
- Tabliczka mnożenia. Obliczenia tworzą hasła wpisane w projekt.
- Ogólnopolska akcja BohaterON- włącz historię!
- Udział dzieci i nauczycieli w promocji książki pana Marka Romańskiego –„ZRĘBICE, SZKICE Z DZIEJÓW PARAFII I MIEJSCOWOŚCI.
- Edukacyjna gra (planszowa) „Poznaj swój region”. Rys historyczny.
Wszystkie wyżej wymienione działania zrealizowano. Każde z nich propagowało idee patriotyczne w szerokim zakresie. Uczniowie angażowali się w konkursy, akcje społeczne, wydarzenia szkolne, których celem było krzewienie patriotyzmu i kształtowanie właściwej postawy obywatelskiej. Działania te zostały upublicznione za pośrednictwem strony internetowej szkoły oraz szkolnego Facebooka.
Opracowanie
Koordynatorzy szkolni:
mgr Anna Zarzycka-Tomalska
mgr Monika Hobot
Projekt „Szkoła Patriotów”
II. Opieka nad żyjącymi uczestnikami wydarzeń historycznych oraz wybranymi miejscami pamięci oraz ich bohaterami.
Praca metodą projektu uwzględniała wiele czynników patriotycznych realizowanych w różny sposób z wykorzystaniem wielu ciekawych pomysłów. W projekcie zaznaczyłyśmy, że poświęcimy czas cmentarzowi parafialnemu w Zrębicach ze względu na jego bogatą i ciekawą historię. Dzieci wzbogacały wiedzę na temat tego miejsca, która sięga XIX w. Gromadziły wiedzę o pierwszym miejscu parafialnego pochówku, które jak się okazało znajdowało się przy kościele, a także we wnętrzu kościoła pod jego posadzką. Dopiero 20 lipca 1868 r. Dozór Kościelny Parafii Zrębice w składzie: Maciej Zębik – prezes, Jakub Dzierżyk, Jan Martałek, Andrzej Adamowski – członkowie, poprosił biskupa o upoważnienie dla dziekana będzińskiego do poświęcenia nowego cmentarza. Celem projektu oprócz pogłębiania wiedzy o cmentarzu, grobach poległych żołnierzy była opieka nad nim. Piecza codzienna nad cmentarzem spoczywa na księdzu proboszczu, który od wielu lat opiekuje się tym terenem wraz z dziećmi naszej szkoły. Bezpośrednia opieka nad miejscem pochówku w miesiącach jesiennych spoczywa na szkole. Wówczas młodzież zapala znicze nad mogiłą 14 polskich żołnierzy 7. Dywizji Piechoty poległych w okolicach Zrębic we wrześniu 1939 roku. Zgodnie z wieloletnią tradycją nasza szkoła uczestniczy w akcji „Szkoła pamięta”. Wszystkie klasy przed uroczystością „Wszystkich Świętych”, w ramach godzin z wychowawcą biorą czynny udział w porządkowaniu grobów żołnierzy i pochówku miejscowego, dawnego proboszcza. Dzieci czyszczą groby, myją płyty, wyrywają chwasty wokół nagrobków, a następnie zapalają znicze ozdobione biało- czerwoną flagą z dołączoną, zalaminowaną kartką, na której widnieje napis: „Pamiętamy… Szkoła Podstawowa im. Jarosława Dąbrowskiego w Zrębicach”. Podczas tych „ odwiedzin” odbywają się także żywe lekcje historii i języka polskiego dotyczące historii cmentarza, poległych bohaterów, roli, jaką odegrali w budowaniu wolnej i niepodległej Polski ( lekcje patriotyzmu).Oprócz tego, podczas porządkowania cmentarza dzieci opiekują się także pozostałymi, opuszczonymi mogiłami, stawiając symboliczne światło pamięci.
W ramach projektu klasa ósma, jako najstarsza wykonywała plakaty przedstawiające cmentarz, jego mapę, wizerunek dawny i obecny. Była to okazja do poznawania historii tego miejsca i poległych bohaterów wojennych. Dzieci przygotowały gazetkę na korytarzu szkolnym ze swoimi pracami, robiły samodzielnie zdjęcia obiektu. W proces ten zostali zaangażowani także uczniowie z Ukrainy, którzy chętnie pomagali swoim polskim kolegom.
Projekt pogłębił wiedzę o parafialnym miejscu pamięci, służył integracji, rozbudzaniu świadomości patriotycznej i kształtowaniu w młodych ludziach poczucia odpowiedzialności za miejsca pamięci narodowej.
Koordynatorzy szkolni:
mgr Anna Zarzycka-Tomalska
mgr Monika Hobot
Projekt „Nie chciejcie Ojczyzny, która Was nic nie kosztuje”
Projekt ma charakter edukacyjny a jego celem jest dotarcie, zwłaszcza do młodych, z przekazem o wydarzeniach z czasów zaborów i roku 1918 a także o jasnogórskim bohaterze narodowym kpt. Arturze Wiśniewskim. Działania podejmują głównie delegatura w Częstochowie Kuratorium Oświaty w Katowicach i Kat. Stow. Civitas Christiana w Częstochowie.
Kumulacją wydarzeń będzie 4. listopada – podkreśla Alicja Janowska dyrektor delegatury: „Na Jasnej Górze flaga biało-czerwona zawisła 4 listopada a dopiero w całej Polsce 11 listopada i chcemy pokazać, że tu właściwie 4 listopada 1918 r. rozpoczęliśmy już świętowanie wolnej Ojczyzny, tu w sercu Polski”.
Działania projektowe związane ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości rozpoczęły się już kilka miesięcy temu. 4 listopada na Jasnej Górze odbędzie wielka narodowa modlitwa dziękczynna i piknik patriotyczny. Nie zabraknie wspólnych śpiewów przy ognisku i rekonstrukcji wydarzeń z 1918 r.
Projekt zyskał wsparcie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.
Dnia 18 września 2018 roku w Sali św. Jana Pawła II na Jasnej Górze odbyła się konferencja w ramach projektu „Nie chciejcie Ojczyzny, która Was nic nie kosztuje”.
Projekt rozpoczął się 24 kwietnia 2018 roku a zakończy się 4 listopada 2018 roku. Nasza szkoła bierze czynny udział ww. projekcie. Wykonaliśmy już część zadań. Kolejnym zadaniem był udział w konferencji. W uroczystości wzięli udział: poseł na Sejm RP mgr Lidia Burzyńska, mgr Urszula Bauer, Śląski Kurator Oświaty, dr Sławomir Maślikowski, ojciec prof. Eustachy Rakoczy, jasnogórski kapelan Żołnierzy Niepodległości i zaproszeni goście. Projekt został objęty Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości. Prezydent specjalnie na tę okoliczność przygotował list, który wręczono pani mgr Urszuli Bauer.
Pani mgr Urszula Bauer w swoim wystąpieniu podkreśliła, jak ogromne znaczenie ma niepodległość w XXI wieku. Żyjemy w roku 2018, w roku szczególnym, w roku w którym obchodzimy 100-lecie Odzyskania Niepodległości. Rok szkolny 2017/2018 był rokiem „Dla Niepodległej”. Natomiast rok szkolny 2018/2019 jest rokiem „Niepodległej”.
Pani mgr Lidia Burzyńska poseł na Sejm RP w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na to, iż tak dużo szkół i przedszkoli bierze udział w projekcie. Ważne jest byśmy wszyscy zrozumieli co to jest niepodległość.
Dr Sławomir Maślikowski przybliżył nam historię dotyczącą odzyskania niepodległości przez Jasną Górę. Wskazał na znaczącą rolę duchownych w jej odzyskaniu. Jasna Góra odzyskała niepodległość 4 listopada 1918 roku.
Ojciec prof. Eustachy Rakoczy, jasnogórski kapelan Żołnierzy Niepodległości zapoznał nas z bohaterami walczącymi o niepodległość. Szczególną uwagę zwrócił na postać kpt. Artura Wiśniewskiego, legionistę I Brygady Legionów Polskich, Żołnierza Niepodległości. 4 listopada 1918 roku przejął Jasną Górę z rąk austriackich zaborców. Tym samym Jasna Góra, jako pierwsza, stała się „skrawkiem” wolnej Ojczyzny, której niepodległość ogłoszono dopiero 11 listopada.
Podsumowując konferencję można powiedzieć, że obchody 100-lecia Odzyskania Niepodległości stanowią doskonałą okazję nie tylko do zapoznania z tą kartą naszej historii społeczności lokalnej, zwłaszcza uczniów, ale także do upowszechniania i zrozumienia wagi tego wydarzenia.
Na zakończenie uroczystości otrzymaliśmy trzy maciejówki. Maciejówka to nakrycie głowy noszone przez legionistów. Naszym zadaniem będzie ich ozdobienie. Ozdoby mogą być wykonane w dowolnej technice i stylu oraz kolorystyce (np. kwiaty, hafty, aplikacje itp.). Maciejówka przede wszystkim ma być inspiracją do tworzenia jej nowoczesnych form. Zadanie to wykonamy w październiku. Wtedy, też zostaną przeprowadzone lekcje historii w klasach V-VI. Tematem zajęć będzie „Niepodległość narodziła się na Jasnej Górze”.
WSL liderem w efektywnym kształceniu nauczycieli
Celem głównym projektu jest wypracowanie, w terminie od 1.01.2011 – 31.08.2014, nowego systemu organizowania i realizacji praktyk pedagogicznych zawodowych dla studentów WSL kierunków: pedagogika oraz filologia: w zakresie języka angielskiego i niemieckiego, umożliwiającego poprawę jakości przygotowania studenta do wykonywania zawodu nauczyciela i nauczyciela wychowawcy oraz podniesienie wiedzy i kompetencji kadry pedagogicznej placówek podległych Gminie Olsztyn i miastu Częstochowa. Projekt zakłada dwutorowy przebieg praktyk w rozróżnieniu na praktyki psychologiczno-p edagogiczne i dydaktyczne.
Pierwszy rodzaj praktyk zapoznać ma przyszłych nauczycieli z całym obszarem pracy nauczyciela-wychowawcy, wyposażyć studenta w wiedzę i praktyczne umiejętności skutecznego pełnienia roli wychowawcy na różnych poziomach edukacyjnych – a w szczególności pokazać, jak budować zgrany zespół klasowy, jakie działania wychowawcze wspierają pozytywną postawę ucznia wobec szkoły, co pobudza kreatywność i samodzielne podejmowanie zadań przez uczniów, jak właściwie postępować w sytuacjach konfliktowych w klasie, jakie metody działania stosować w pracy z uczniem trudnym, lekceważącym obowiązki i niezdyscyplinowanym oraz jego rodzicami. W tym celu studenci Pedagogiki, Filologii Angielskiej, Filologii Germańskiej będą obserwować nauczycieli i współpracować z nimi na lekcjach wychowawczych i różnych lekcjach przedmiotowych (niekoniecznie językowych).
W ramach praktyk dydaktycznych przewidujemy m. in. modernizację polegającą na stworzeniu okazji do obserwacji większej liczby nauczycieli podczas pracy. Pozwoli to na zapoznanie studentów z różnymi stylami nauczania, doskonalenie warsztatu pracy przyszłego nauczyciela itd. Działanie takie pozwoli studentowi – przyszłemu nauczycielowi na rozpoznanie środowiska szkolnego pod indywidualną opieką ‘mistrza’. Do współpracy zaproszeni są nauczyciele z gminy Olsztyn i miasta Częstochowy, którzy posiadają co najmniej stopień nauczyciela mianowanego oraz prowadzą w opinii szkolnego środowiska skuteczną praktykę wychowawczą. Zapewni to lepsze dostosowanie szkół do prowadzenia praktyk, logistyczny układ oraz kontrolę nad odbywanymi praktykami. Dodatkowo każdy nauczyciel i student zobowiązany będzie do szczegółowej analizy praktyk przy pomocy opracowanych narzędzi, której celem będzie poprawa skuteczności i efektywności praktyk. Modernizacja nadzoru pedagogicznego w przypadku opisywanego projektu odnosi się do opracowania i wdrożenia narzędzi służących wieloaspektowej ocenie prowadzonych praktyk oraz ścisłej współpracy pomiędzy uczelnią wyższą kształcącą przyszłych nauczycieli, a szkołą będącą potencjalnym miejscem pracy. Projekt zakłada również wykorzystanie nowoczesnych metod nauczania wspieranych nowoczesnymi technologiami m.in. platformy Moodle, tablic multimedialnych oraz zajęć laboratoryjnych.